En ny verden af augmented reality

Grafik – modeshopping og møbel-test

 

Verden bliver kun mere digitaliseret - om vi vil det eller ej. Vi bruger efterhånden lige så meget tid med snuden begravet i vores smartphone, som vi gør uden. Men ved at gribe teknologiens potentiale åbnes der op for et univers af muligheder.

Augmented reality (AR) er mest af alt kendt for at være en udvidet eller forstærket virkelighed. Det er med andre ord en teknologi, der kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelt data. Formålet er at få et ekstra lag af information, der ikke erstatter virkeligheden, men udvider den. Hyppigst er det i form af lyd, videoer, spil eller billeder. Ifølge analyseinstituttet Gartner har retailbranchen store forventninger til Augmented Reality. Ved at kunne give en mere virkelighedsnær og dybdegående fremvisning øges muligheden for at arbejde med flere virtuelle produktinformationer.

IKEA er ofte med på tidens trends, hvorfor de har udviklet en app, der gør det muligt at indsætte forskellige møbler fra IKEA’s sortiment i eget hjem. Det giver et realistisk billede af ens nye indretning allerede før man har købt produkterne. Med andre ord kan værktøjet bruges i ens beslutningsproces. Se en smagsprøve på det i den søde film her >

Sadolin har ligeledes skabt en app, der giver anledning til at lege med farverne på ens vægge. Den fungerer således, at den registrerer konturen af væggen, hvorefter man kan lege med forskellige farvetoner. Selve udførelsen er endnu ikke til UG, men ideen har stort potentiale.

Brugen af augmented reality er ligeledes kommet til modebranchen. John Lewis har for eksempel skabt et virtuelt showroom i deres forretning på Oxford Street i London. Med denne teknologi bliver det fysiske rum til et virtuelt showroom, hvor de kan fremvise forskellige møbler. Det giver John Lewis mulighed for at vise et omfattende sortiment, som ikke nødvendigvis behøver være opbevaret og fremvist fysisk i butikken på Oxford Street.

Hvad fremtiden bringer kan man kun spå om. Et bud vil være, at især supermarkederne vil være spækket med pop-up tilbud eller produktinformationer på en kreativ måde, hvor augmented reality givetvis er tænkt ind. Det kan ligeledes være tøj, som man kan afprøve på en virtuel krop, der er tilpasset egne mål ned til mindste detalje. Augmented reality kan bruges til at danne bro mellem digitale og fysiske shopping-oplevelser, og er en interessant måde at skabe merværdi på. Er du nysgerrig, så kan du blive endnu klogere her > 

 

Grafik – indkøb med tilbud og produktinfo

Grafik – city lokationer med et ekstra lag info

Tilmeld dig nyhedsbrevet






Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies og om, hvordan du sletter dem, så klik her.
Accept cookies