Sammensmeltning af brancher

De senere år har danskerne i stigende grad udtrykt, at der ikke er nok timer i døgnet. Vi vil gerne imponere på jobbet, dyrke motion, spise økologisk, lokal og sund mad, samtidig med at vi skal jonglere livet som ægtefælle og forældre. Tiden er med andre ord en knap ressource, og det medfører at flere brancher sammensmeltes. Varegrupper skal komplementere hinanden trods deres forskellighed, så flere behov bliver dækket samme sted. Det skal være bekvemt for forbrugeren, hvilket øger kravene til samtlige forhandlere – uanset produkt – om at inkorporere folks begrænsede tid i deres strategi. Eksempelvis kan der købes vin og chokolade hos blomsterhandleren, blomster og møbler i supermarkedet, food-to-go på tankstationen og bolig og livstil under samme tag. Ved at dække flere behov efterkommer man forbrugerens ønske om at lette deres daglige gøremål.

Ved sammensmeltning af sortimenter er der mulighed for at skabe flere og mere spændende miljøer. Hvis man formår at skabe atmosfærer, som afspejler den eller de stilarter, der indgår i virksomhedens sortiment, og ydermere gør dem identificerbare for kunderne, får man en endnu mere attraktiv forretning.

Men der er mange aspekter at tage hensyn til, ligesom den stigende nethandel har øget presset på de fysiske butikker. Et godt produkt er ikke nok. Det er mindst lige så essentielt at tænke servicekoncepter ind i mødet med kunden. For tendenser og efterspørgsel er en ting, men hvis den gode service, kunderelationen, distribution og tiden til at informere og dygtiggøre sine medarbejdere ikke er til stede, så kan produktet være nok så godt.

Foto fra Expedit-studietur – DEUS EX MACHINA, Milano. Fantastisk fed butik.