Single shopper

Foto fra Expedit-studietur – single pack vin, Waitrose, London – single-middag indkøb, Kochhaus, Berlin.

I Danmark er der omtrent 1.6 millioner singler. Det vil sige, at 37 % af alle voksne danskere lever alene og derfor udgør en meget stor og potentiel købegruppe. Den store drivkraft hos singler er værdier som frihed, selvrealisering og selvstændighed. Det er sådan, de gerne vil leve og ses, men spørgsmålet er, om de bliver det?

Der er en tendens til, at især folk i parforhold sætter singler i bås. Hypotesen lyder, at det er ufrivilligt, at man er single, og at man i og for sig bare venter på chancen for at stifte familie og falde til ro. I mange forretninger er fokus ydermere på familier, og deres sortiment er tilpasset hertil. Det understøttes af deres kommunikation, der ligeledes henvender sig til familier og par.

Singlerne kan med rette føle sig overset eller fejlopfattet. Ikke desto mindre begynder visse brancher og butikker at få øjnene op for deres potentiale. En af de få virksomheder der har formået at inkorporere singler i deres markedsføringsstrategi er IKEA. De har sat fokus på små hjem med færre kvadratmetre ud fra en bevidsthed om at flere og flere bor alene. Det øger kravene til størrelsen på møblerne og ikke mindst indretningsmulighederne i hjemmet. En anden faktor som IKEA har haft for øje er nutidens familiemønstre. Singleforældre har eksempelvis brug for at indrette to børneværelser fremfor et. Se den lille søde video der visualiserer budskabet så fint >

Flere og flere i dagligvarebranchen er også begyndt at se, at vi nødvendigvis ikke har de samme behov, og derfor tilpasser deres løsninger til de enkelte forbrugere. Hvis vi kikker på udlandet, har der længe været stor fokus på convenience hele vejen igennem butikken, det være sig i forhold til navigering, hurtige valg, varieret udbud, betaling osv. Her kan bl.a. nævnes Marks & Spencer, Whole Food, Pret A Manger, EATALY, Clas Ohlson osv. En tendens, der stille og roligt breder sig til det danske marked.

Samtidig kommer der flere og flere abonnementsordninger, der gør det let at købe kosmetik, måltidskasser, biler, bøger, blomster, vin og meget mere. Varerne bliver leveret direkte ved hoveddøren, eller man kan afhente dem i et clik & collect område, nemt og bekvemt. Er vi ikke interesseret i at investere i produkterne, kan vi gøre brug af deleøkonomien, her deler vi investeringen med andre og gør kun brug af produkterne når der er et behov, en løsning der passer fint ind i singlers livsstil og økonomi.

En af fordelene ved at henvende sig til singler er, at de har fuld frihed til at disponere over deres økonomi. Der er ingen second opinion, der skal godkende beslutningen, hvorfor der sjældent er langt fra tanke til handling. De er kendetegnet ved masser af impulsivitet og lader sig gerne friste, og deres behov, krav og ønsker til et produkt er generelt anderledes. Et andet kendetegn er singlernes forkærlighed for nemme og bekvemme løsninger på tværs af alle mediekanaler. Med det rigtige tilbud, hvor der er indtænkt spacing, merchandise, pakkestørrelse og ikke mindst convenience, kan kommunikationen målrettes både offline og online medier. I kommunikationen skal vi sørge for at inkludere frem for at ekskludere. Virksomheder skal vise, at de forstår og lytter til forbrugerens behov og ønsker, og at forbrugernes meninger er vigtige for dem som virksomhed.

Foto fra Expedit-studietur – müsli-mixerbar og single-middag indkøb, Bilder & De Clercq, Amsterdam