Expedit etablerer selskab i Baltikum

Mikael Sigvardsen

Bestyrelsesmedlem:
Henrik Møller-Jensen

Ledelse – Branch Manager:
Inese Kurvina

PRESSEMEDDELELSE

Expedit
02.02.2015

Expedit etablerer selskab i Baltikum

Den nordiske butiksinventarvirksomhed Expedit a/s med hovedsæde i Hadsten, Danmark har taget et vigtigt strategisk skridt og skaber som en del af projektet – ”fremtidens fabrik” et datterselskab i Letland under navnet Expedit Baltic SIA. Expedit koncernen har i dag 2 produktionsenheder i Norden – i henholdsvis Hadsten, Danmark og Nässjö, Sverige. Fra 1. maj 2015 vil man også råde over produktionsfaciliteter i Letland.

Expedit tog i 2012 hul på projekt ”fremtidens fabrik”. Man slog 2 danske produktionsenheder sammen til én enhed og optimerede herved sit produktionsflow. Nu vil man med etableringen af den nye produktionsenhed i Baltikum skabe et endnu stærkere produktionssetup, som sikrer konkurrencedygtige produkter til gavn for Expedits kunder.

"Vi ønsker at skabe fremtidens fabrik og det kræver, at vi også etablerer os udenfor Norden for at sikre konkurrencedygtighed på udvalgte områder,” udtaler CEO Steen Bødtker, Expedit a/s.

Expedit Baltic SIA i Liepãja
Expedit etablerer en produktionsvirksomhed med 30 ansatte i Liepãja Business Center. Liepãja by ligger tæt ved grænsen til Litauen og har 75.000 indbyggere.

Liepãja Business Centeret ejes af danskeren Lars Fogh. Business parken rummer foreløbig 15-20 skandinaviske fremstillingsvirksomheder.

Den 27. januar 2015 oprettede Expedit det juridiske selskab Expedit Baltic SIA i Letland. Produktionshallerne som Expedit skal flytte ind i bliver helt nye og tilpasset Expedits behov, byggeriet er nemlig lige startet, og Expedit har haft mulighed for at sætte sit præg på indretningen. Det organisatoriske setup er også på plads, og man har foreløbig ansat en  ledergruppe, som skal lede hele etableringen og driften.

Expedit har ansat Inese Kurvina som Branch Manager. Hun har stor erfaring fra tidligere stillinger i Letland med fokus på virksomheds-etablering og produktionsledelse.
Efter planen skal byggeriet stå klar 1. maj 2015, og lokalerne vil være klar til indflytning – herefter skal Expedit indrette produktionen og flytte maskiner fra Danmark til Letland. 1. august forventes produktionen at være driftsklar, og 25-30 medarbejdere vil begynde produktion af butiksinventar i Liepãja Business Center.

”Det er væsentligt for mig at pointere, at vi fortsat vil have produktion i Danmark, hvilket for os er vigtigt. Vores beslutning drejer sig om at skabe lønsom produktion, og det kan vi gøre ved at flytte løntunge forarbejdningsprocesser til Baltikum," udtaler Steen Bødtker CEO, Expedit a/s. "Vi bibeholder automatiserede produktionsprocesser i Danmark, men lægger en række øvrige processer ud til egen produktion i Letland. Alle produkter, som fremadrettet fremstilles i Letland, skal kunne leveres til Expedit koncernens selskaber som færdige komponenter."

OPLYSNINGER
Steen Bødtker, CEO - Expedit a/s
Mobil +45 2080 8800

Ovenstående ændrer ikke på Expedit Gruppens forventninger til omsætning og resultat.

BILLEDMATERIALE
Billeder kan downloades på denne side.

FAKTA: EXPEDIT

• Expedit med hovedsæde i Hadsten - nord for Århus - er blandt Nordens største leverandører af butiksindretning til detailhandlen.
  • Expedit Gruppen har selskaber i Danmark, Sverige, Norge og Finland.
  • Expedit havde i 2013 en omsætning på 442 mio. kroner.
  • Expedit tilbyder løsninger med alt indbefattet og tager ansvaret for hele processen – fra koncept, design, projektledelse og konstruktion til produktion, logistik og montering samt eftersalgsservice. Expedit skaber sælgende butikker.