NewRetailDays - Hvordan sikres den fysiske butiks fremtid?

Spacer  

Klik på billederne for at hente højtopløste filer.Spacer

Download Word-fil >>


Expedit - NewRetailDays 2015

Spacer

Expedit - NewRetailDays 2015

Spacer

Expedit - NewRetailDays 2015

Spacer

Expedit - NewRetailDays 2015

Spacer

Expedit - NewRetailDays 2015

Spacer



Pressemateriale NewRetailDays 2015 Expedit

Expedit
Marts 2015

Hvordan sikres den fysiske butiks fremtid

Expedit så med messen NewRetailDays 2015 nærmere på fremtidens detailhandel. Vi forholder os til spørgsmål som: Skal vi til at vænne os til tomme butikslokaler i byer og indkøbscentre, fordi alt efterhånden kan købes online? Vil tusinder af butiksjobs forsvinde, eller vil forbrugerne stadig efterspørge den fysiske butik?
Nethandlen vil stige - det er et faktum. Det anslås at ca. 45 procent af vores forbrug sker online i 2020. Hvilke reelle udfordringer står detailhandelen overfor?

En ny dagsorden


Der er ingen tvivl om, at nye generationer og nye teknologier vil skabe et paradigmeskifte for butikken, lig med det, der skete i 60’erne med selvbetjeningsbutikkernes indtog. Vinderne vil være dem, der tilpasser sig bedst. Her er nogle af de vigtigste overskrifter for fremtidens detailhandel:
  • Vækst i internethandel fører til mindre og mere specialiserede butiksformater tættere på kunderne
  • Kontaktløs betaling vinder frem
  • Flere ældre og unge – mellemmarkedet skrumper. Det gør det svært at nå alle målgrupper
  • Nye generationer har nye værdier og idealer. Det gælder alt fra økologi til størrelsen på bilen
  • Krisen og teknologien har skabt nye forbrugsmønstre, fx lejer vi mange ting, som vi før ejede
  • Tid bliver en af de vigtigste ressourcer – vi vil have fuldt udbytte af vores liv – 24-7
  • Mobil som vigtigste digitale platform
  • Øget digitalisering af produkter og sømløs overgang mellem on- og offline
  • Transparent marked – alt kan hurtigt sammenlignes på nettet

Ud af boksen


Expedit gav på nyligt afholdte NewRetailDays sit bud på nye løsninger, der kan være vejen frem for detailbranchen. Her var mulighed for at tænke ud af boksen og 85 personer fra dansk detailhandel fik inspiration til, hvordan fremtidens vækst og indtjening skabes i dansk detail. NewRetailDays vil være en tilbagevendende begivenhed hos Expedit.

På dette halvårs NewRetailDays var der fokus på følgende områder:

Det grønne element


Byhaver, grønne altaner, økologi og aktiv fritid viser vores øgede interesse for naturen. Og det er med god grund. Grønt afstresser os og forbinder os med en sund livsstil. Derfor er det et oplagt element også i fremtidens butikker. Planter både inde i og omkring butikker og butikscentre kan skabe helt nye oplevelser for kunderne.
De besøgende fik inspiration og et praktisk indblik i, hvordan man arbejder med plantevægge og andre grønne løsninger i butikken.


Digitale virkemidler


Smartphonen er efterhånden blevet den vigtigste digitale enhed i vores liv. Både fordi den samler en mængde funktioner, og fordi den følger os overalt. Og for butikken kan det blive det afgørende bindeled mellem den digitale verden og den fysiske butik.
For butikken er der mange fordele ved at udnytte specielt mobilens muligheder. Butikkens kommunikation vil i fremtiden være i forbrugerens hånd og ikke begrænse sig til skilte og skærme.
På NewRetailDays var det muligt selv at prøve at arbejde med en række unikke digitale værktøjer.

Belysning


Lys er en af de vigtigste stemningsskabere i en butik.
Men hvad er det lyset kan i butikken? Hvis du er i tvivl, så tænk på et teater eller en biograf. Lyset tiltrækker blikket og samler vores opmærksomhed. Lyset skaber oplevelser, velvære og profilering.
På NewRetailDays viste Expedit eksempler på, hvordan butikken kan skabe mersalg ved hjælp af forskellige lysløsninger.

Designlab – butikkens eksperimentarium


I Expedits nye Designlab kunne de besøgende opleve nye materialer, trends og innovation. Endvidere præsenterede Expedit vores bud på de tre vigtigste kommercielle trends lige nu:
  • Botanik – den nye grønne trend
  • Silent ocean – det nye skandinaviske look
  • Rå æstetik – hvor råt møder det smukke og forarbejdede
I Designlab tilbyder Expedit fremadrettet workshops for dansk detailhandel, hvor der er plads til nye ideer og tanker.

På vej mod fremtiden


Med det nye initiativ NewRetailDays og et nyt inspirerende showroom ønsker Expedit at bidrage til udviklingen af fremtidens detail. Vi håber, at de besøgende har fået en oplevelse og konkrete ideer med hjem, der kan bidrage til deres forretning. Ambitionen hos Expedit er at sikre interessante butikker til gavn for både kæder og forbrugere.

OPLYSNINGER


Steen Bødtker, CEO - Expedit a/s, Mobil +45 2080 8800

FAKTA: EXPEDIT

  • Expedit, med hovedsæde i Danmark, er blandt Nordens største leverandører af butiksindretning til detailhandlen.
  • Expedit Gruppen har selskaber i Danmark, Sverige, Norge, Finland og nu også Letland.
  • Expedit havde i 2013 en omsætning på 442 mio. kroner.
  • Vi skaber indkøbsoplevelser og udvikler retail koncepter for ledende brands og kæder i regionen. Fra udvikling til roll-out realiserer vi vore kunders ambitioner, og følger dem ud i verden.

Tilmeld dig nyhedsbrevet






Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies og om, hvordan du sletter dem, så klik her.
Accept cookies